Ik ben helemaal nergens goed in!
Deze uitspraak hoor ik als loopbaancoach regelmatig.
Herken jij hem? Je bent niet de enige (gelukkig maar, toch?)
Ontzettend veel mensen zijn zich niet bewust van hun eigen kwaliteiten. Dat komt omdat we er zelf een blinde vlek voor hebben. Kwaliteiten zijn eigenlijk precies DIE dingen, die jou zo makkelijk afgaan. Automatisch, je hoeft er geen moeite voor te doen. Waarvan we zeggen: ‘ja, maar dat kan toch iedereen?’
Laat ik ook eerst even uitleggen dat er een verschil is tussen talenten, vaardigheden en kernkwaliteiten.
- Talent is als je ergens van nature goed in blijkt te zijn. Een bepaalde vaardigheid gaat jou soepel af. Voor de een is dat piano spelen, voor de ander voetbal en weer een ander danst de sterren van de hemel. Het is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en sommige mensen hebben daarin dus een talent. Anderen kunnen het ook leren, maar moeten er meer moeite en tijd in steken.
- Een vaardigheid is iets dat aangeleerd is. Met Excel overweg kunnen. Autorijden, grafisch vormgeven, meubels maken. Kan in principe iedereen leren, maar heb je hier een talent voor dan gaat het jou iets makkelijker af.
- Een kernkwaliteit steekt daar nog iets verder bovenuit. Die is echt specifiek voor jou. Aangeboren, je weet niet beter dan dat je zo doet of je zo gedraagt. Het gaat automatisch.
Onder een kernkwaliteit kunnen verschillende vaardigheden vallen.
Een voorbeeld:
Behulpzaamheid is een kernkwaliteit. Dat gaat je van nature goed af, of niet. Zoiets is niet aan te leren. Het zal dan niet helemaal oprecht voelen. Mensen met de kernkwaliteit behulpzaamheid, worden hier ook om gewaardeerd. Anderen voelen dat dit 100% bij jou hoort. Dat het echt is. En hier zit die blinde vlek voor jezelf. Want voor jou is het logisch om altijd een helpende hand te bieden. Maar ga eens na: ken jij mensen die dit niet doen? Die juist van zichzelf wat egoïstischer zijn? Eerder voor zichzelf zullen kiezen? Die ken je ook, toch? Vaardigheden die onder behulpzaamheid vallen zijn bijvoorbeeld een luisterend oor bieden, niet oordelen, adviseren, perspectief bieden, een spiegel voorhouden, regelmatig tijd vrijmaken voor iemand, attent zijn.
Andere voorbeelden van kernkwaliteiten zijn: bescheiden, gestructureerd, betrouwbaar, loyaal, net, oprecht, vriendelijk, enthousiast, zelfverzekerd, daadkrachtig.
Elke kernkwaliteit heeft ook een valkuil, een uitdaging en een allergie. Samen noemen we dat een kernkwadrant. Dit is een theorie van Daniel Offman. Hij ontdekte dat wanneer je je kernkwaliteit ’teveel’ inzet (vaak in periodes of situaties van lichte stress zoals een deadline of conflict) je in je valkuil komt. Bij behulpzaamheid uit zich dit bijvoorbeeld in bemoederen, betuttelen, bemoeien, het probleem overnemen, pleasen. Op zo’n moment komt je uitdaging om de hoek kijken: gedrag dat je dan beter zou kunnen inzetten. Dat passender is voor die situatie. Zoals grenzen stellen, vaker nee zeggen, het probleem bij de ander laten. Dit is voor jou een te leren vaardigheid. Doe je dat echter juist weer teveel, dan zie je gedrag waar je zelf een hekel aan hebt in anderen. Dit is je allergie. We kennen allemaal wel iemand aan wie je een hekel hebt of waar je niet graag bij in de buurt bent. Vaak gedraagt diegene zich op zo’n manier waarvan jij denkt: hoe kun je zo zijn?! Je allergie. In het voorbeeld van behulpzaamheid is dit bijvoorbeeld egoïstisch, harteloos of bot. Je ziet dat dit de uitvergroting is van de uitdaging. Iemand die te stellig grenzen stelt, kan egoïstisch overkomen.
Dit kwadrant kun je vervolgens ook weer omdraaien. Iemand die juist heel goed is in grenzen stellen (kernkwaliteit) kan egoïstisch overkomen (valkuil). Diegene kan zich beter wat behulpzamer opstellen (uitdaging) maar heeft dan weer een hekel aan iemand die zich constant met anderen bemoeit (allergie). Vaak zie je je omgekeerde kernkwadrant terug in je partner, een broer, zus of directe collega of leidinggevende 😉
In mijn coaching ga ik hier altijd uitgebreid op in, omdat het ontzettend belangrijk is om je kernkwaliteiten te kennen.
Deze horen namelijk zoveel mogelijk terug te komen in je werk. Het liefst voor minstens 80%!
- Ze zorgen namelijk voor een staat van flow en moeiteloosheid. Je kunt jezelf helemaal kwijt want dit is wie jij bent!
- Ze geven je energie in plaats van dat ze energie kosten, je doet dit automatisch.
- Ze geven je een gevoel van competent zijn in je werk en dat levert voldoening, zelfwaardering en zingeving op.
Hoe kom je er nu zelf achter wat jouw kwaliteiten zijn?
Heel simpel: vraag het aan de mensen om je heen, die jou het allerbeste kennen.
Zij kijken namelijk objectief! En niet door jouw eigen (zelf)kritische bril.
Je kunt de volgende vragen stellen: wat waarderen jullie aan mij?
- Waar ben ik volgens jullie goed in?
- Waar zou je mijn hulp voor inschakelen?
- Wat maakt mij een fijne moeder/dochter/vriendin/partner?
Ga dan na of je jezelf herkent in hun antwoorden, dit zijn jouw kwaliteiten!
Succes!
Hieronder zie je nog een ander voorbeeld van een kernkwadrant met de kernkwaliteit daadkracht.